Останні новини

У галузі історичної науки доба Івана Мазепи дала цінні твори синтетичного характеру, що називаються козацькими літописами.

За шкільні підручники служили «Кройника» Г. Сафоновича 1672 р. та «Сінопсіс» І. Гізеля 1674 р., ряд новіших видань. Немале значення мали писання П. Кохановського 1681 р. і !Літописець» Л. Боболинського 1699 р.

Більшу вартість мають «Літопис Самовидця», доведений до 1702 р., правдоподібно полковника Ф. Кандиби, що працював при гетьманській канцелярії, а також «Дійствія» полковника Г. Грабянки.

Найвагоміше літературне і джерельне значення має «Сказаніє о войні козацькій» С. Величка - писаря генеральної військової канцелярії.

У всіх цих літописах червоною ниткою проходять соборницькі тенденції, спонукання до давніших державницьких традицій, підкреслення географічної, господарської і культурної окремішності українського народу.

Особливим патріотизмом відзначається праця Самійла Величка, в якій він називає Україну «маткою нашою, милою Отчизною». Об'єднавчою назвою усіх козацьких земель якраз і стає Україна.

За часів гетьманування Івана Мазепи (1687-1708 роки) в українській архітектурі остаточно вирізняється стиль, що отримав назву «українського бароко» або «мазепинського бароко».

Історик-мистецтвознавець Дмитро Антонович назвав добу Івана Мазепи «другою золотою добою українського мистецтва» після великодержавної доби Володимира Великого і Ярослава Мудрого. Перелік будівель Мазепинської фундації вражає: дослідники нараховують 12 новозбудованих і до 20 відреставрованих на його кошт храмів, а старшина після смерті Івана Мазепи в Бендерах навіть не змогла досконало підрахувати всього, що «він видав щедрою рукою у побожному намірі на будову багатьох церков і монастирів».

У дусі барокової мальовничості гетьман закінчує Спасівську церкву Мгарського монастиря. В цьому ж стилі на його кошт була збудована Богоявленська церква на Подолі в Києві і Миколаївський собор на Печерську. У стилі української дерев'яної архітектури збудовану церкву Всіх Святих над Економною брамою Київської лаври.

Опісля Іван Мазепа оновив Троїцьку церкву, яка була збудована ще у 1106 році князем Святополком і добудована митрополитом Петром Могилою.

Коштом Івана Мазепи збудовані п'ятибанні собори в Ніжині, Новгород-Сіверському, Прилуках, а також церкви при монастирях Воскресенському в Переяславі, Миколаївському в Батурині та церква Петра і Павла при Густинському монастирі.

Іван Мазепа також остаточно здійснив барокове оформлення Софії Київської, оновив і розширив Велику Лаврську церкву.

 

Підготував 

Студент факультету медіакомунікацій та підприємництва Української академії друкарства

 

Під час розкопок Мізина, що на Чернігівщині, були виявлені найдавніші з відомих у світі музичні інструменти, яким налічується 20 тисяч років.

Вивчення  комплексу розписаних кісток групою фахівців (до її складу входили археологи, палеонтологи, судові експерти, медики) дозволило встановити, що це набір з 16-ти музичних інструментів переважно ритмічно-ударної дії, які поділяються на три групи: власне ударні інструменти, духові інструменти (віддалено нагадували пізніші флейти та сопілки) і шумові браслети.

Наукове значення відкриття таких давніх музичних інстурментів - величезне і зроблене в археології вперше.

Загальноприйнято, що музика - це один із найдавніших проявів духовної культури людства. Завжди вважалося, що літочислення музики слід вести від давньої східної та античної цивілізацій. Зараз же у зв'язку із знахідками палеонтологічних ритмо-ударних інструментів час виникнення вже сформованої ритмічної музики у краманйонців відсувається принаймні на 15 тисяч років углиб історії.

Отже краманцонець уже володів елементами музичної ритміки, тональністю, розумінням музичної фрази та її емоційного впливу. Елементи ці, безумовно, з'являлися з працею.

Приємно, що така знахідка виявлена саме на теренах України!

Черняхівська культура, яка виявлена на теренах України, датується II-VII століттями до н.е. Але відома вона не тільки в Україні...

Межі її поширення - лісостепова і степова зони Правобережної та Лівобережної України, а також Молдова, Румунія і південносхідна Польща. Могильник цієї культури був розкопаний (уперше) Вікентієм Хвойкою біля села Черняхів (тепер Кагарлицького району Київської області) 1900 року.

У селищах Черняхівської культури знайдено наземні житла та напівземлянки, у багатьох з яких замість відкритих вогнищ з'явилися печі. Біля помешкань стали будувати господарчі споруди, облаштовувати ями-сховища (нерідко глибиною до трьох метрів) для врожаю. Знайдено багато знарядь праці, виготовлених із заліза: коси, плуги тощо. Були високо розвинуті металургійне та гончарне виробництва. Гончарний посуд вражав різноманітністю. Дуже зросла торгівля з містами Причорномор'я. У внутрішній торгівлі використовували римські монети. Їх виявили понад тисячу. У деяких поселеннях з'явилися скляні вироби. До цього часу виявлено 2500 поселень Черняхівської культури та 350 могильників. Поселення були значними за розмірами - довжиною 1,5-2 км. З них в Україні досліджено 150.

У формуванні Черняхівської культури участь брали різні племена: даки, скіфи, германці, анти, слов'яни. Вторгнення гунів призвело до занепаду цієї культури. Проте її набутки стали фундаментом культури Київської Русі.

Одна з найдавніших культур, яка виявлена на теренах України і досліджена археологами — Більська. Вона датується кінцем VIII — початком III століття до н.е.

Назва походить від Більського городища у Полтавській області. Вони є найбільшим у Східній Європі - понад 4 тисячі гектарів. Розташоване на мисі між ріками Ворсклою і Східною Грунею. Мало розвинуту фортифікаційну систему із чотирма укріпленнями, рів та стіни дерев'яно-земляної  конструкції. Загалом довжина стін - майже 34 тисячі метрів.

Розкопані житла - наземні зруби і землянки, господарські приміщення, також залізоплавильні й бронзоливарні майстерні, кузні, святилище із глиняними жертовниками, залишки дерев'яного каркасу храму з колонами.

Знайдена велика кількість культових статуеток, господарчий реманент, плуги, ярма, амфори грецького походження.

Історики вважають, що Більське городище є древнім містом Гелоном, котре згадував Геродот, називаючи його видатним адміністративним, релігійним, культурним та господарчим центром.

Всі права захищені. Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без посилання товариства заборонено ©2020 Probi.