Останні новини

6 вересня християни східного обряду вшановують Святого Євтихія, учня Святого апостола і євангеліста Івана Богослова. Ним він був висвячений на єпископа Севастії у Палестині і помер у глибокій старості. (За деякими церковними джерелами - загинув мученицькою смертю за Христову віру).

Ще у давнину люди запримітили: якщо цього дня падає дощ, то віщує багатий врожай на наступний рік. Кажуть: “Виплачеться Євтихій, подощить деякий час після нього і сонце осіннє знову засяє”. Проте, це вже не надовго.

Однак Святий Євтихій обіцяв щось набагато важливіше для дівчат, а саме: красу, здоров'я, гарне пишне волосся. Знаємо, що гарне густе волосся, довга коса - і є дівоча краса. Вважалося: який дощ цього дня — таке й волосся може вирости, якщо, звісно, докладати певних зусиль. І коли дощ вдавався рясним та тривалим, то й волосся мало вирости густим та довгим. Тому дівчата набирали цієї дощової води і вмивали нею голови.

Не забували вони й про різні цілющі трави, що здатні творити дива з довгим волоссям, наприклад, любисток. Мовлять, дівчину, яка не лінується мити любистком волосся, дуже любитимуть хлопці, і вона зможе обрати з-поміж них найкращого. Допоможе їй у цьому сам Євтихій-Сватальник (ще так називають його у народі), але потрібно просити святого належно, через молитву у церкві...

Крім вшанування Святого Євтихія цього дня в українських православних храмах згадують про подію перенесення мощей Святого Петра — Митрополита Київського з церкви Святого Івана Ліствичника до Успенського собору. Це сталося 1479 року.

Два церковні свята (хоч належать до так званих “малих”) Тадея і Вартоломія, яких вшановуємо відповідно 3 і 7 вересня, виявляється, доволі споріднені у народному прогностичному календарі українців.

День Тадея, як засвідчують багатовікові народні спостереження за погодою, здебільшого видається сонячним, теплим. А добра погода 3-4 вересня обіцяє ще 3-4 тижні осіннього тепла, днів без дощів. Головне, щоб не втрутився Вартоломій. Якщо 7 вересня задощить, то, вважайте, “карти зіпсовано”, дощитиме протягом двох тижнів, аж до Другої Пречистої — свята Різдва Богородиці.

Церковне свято Воздвиження Чесного Животворного Хреста Господнього (27 вересня) у народі називають спрощено — Здвиження, Воздвиження, Чесного Хреста. Підтверджено багатовіковими спостереженнями, що цього дня птахи відлітають у вирій, настають похолодання, бувають приморозки, адже “земля на Здвиження ближче до зими движеться”.

У народі говорили, що на Здвиження гадюки та ящірки проводять ради-звіти, хто і як “літував”. Ті гади, які жалили влітку людей і тварин, не мають права на зимовий спочинок. А тому, коли з ранковим церковним дзвоном земля розступиться, щоб у неї увійшли плазуни, то нечестивих проженуть геть, бо таких і земля не приймає. У давнину навіть існували замовляння проти неприйнятих землею гадюк, адже на Здвиження вони стають особливо небезпечними, злими, прагнуть помсти, відчувають, що їм кінець, отож бо треба комусь нашкодити.

Головосіки — народна назва церковного свята Усікновення Голови Святого Пророка Предтечі та Хрестителя Господнього Івана, яке християни східного обряду відзначають 11 вересня, сповнене не тільки багатьох церковних “табу” (передусім -  обов'язкового строго посту), а багатьох народно-побутових пересторог.

Цього дня практикуючі християни справді дотримуються строгої дієти. Цікавий факт: Усікновення — єдиний день у році, коли варити та їсти борщ стає гріхом, бо і грішно нарізати для нього різні овочі (капусту, буряк, картоплю, моркву...). У цей день взагалі нічого не можна споживати, що зовні нагадує людську голову. Також не можна нічого різати та гострити, брати до рук ріжучі предмети — ніж, сокиру, сікач, серп... Навіть хліб треба ламати руками. (Щоправда, тепер у магазинах продають заздалегідь нарізаний хліб). Картоплю варили лише в мундирах, та й то зрідка, бо і вона нагадує людську голову. На обід найчастіше споживали кашу.

Святі чудотворці, брати лікарі Косма і Дам'ян (вшановуємо 14 липня) жили у другій половині III століття недалеко від Риму. Були вбиті із заздрощів лікарем-язичником (власне, за його доносом) 284 року. В описі життя цих святих християн говориться, що “вони одержали від Бога дар зцілення і лікували усілякі хвороби”, а ще навертали людей до християнства. За медичні послуги плати не брали, тож їх назвали “безсрібниками”. І тепер до них часто звертаються за допомогою у молитвах.

День пам'яті Святих Косми і Дам'яна відзначають двічі на рік (вдруге — 14 листопада).

Липневий час у селянському побуті дуже напружений, тому святкування влітку не було таким поширеним, як восени. У цей час збирають перші овочі, косять сіно (другий покіс), в окремих регіонах жнивують. Кажуть: “Кузьма і Дам'ян пішли — всіх на косовицю повели”; “Прийшли Літні Косма і Дам'ян — скинь жупан”. Адже цієї пори — найспекотніші дні. Спекотно стає селянам і від праці.

Всі права захищені. Використання матеріалів сайту і автоматизоване копіювання інформації сайту будь-якими програмами без посилання товариства заборонено ©2020 Probi.