(0 Голосов)

 

 

14 серпня у церквах східного обряду свято Вшанування Хреста Господнього (винесення його древ), а також згадують старозавітніх братів-мучеників Маккавеїв. У народі цей день отримав назви Першого Спаса, Медового Спаса і Спаса на воді. З нього розпочинається так званий «спасівський цикл».

Пасічники перед свято Маковія або у саме свято брали соти з вуликів, викачували мед. Тому його називають Медовим Спасом. Це, фактично, був останній у році взяток солодкого продукту. Частину меду залишали бджолам, бо на зиму вони вже не запасуться. Вересковий мед не в рахунок. Він - «делікатес». Та й верес повсюдно не росте.

Мед, як і букети-маковійки з голівками маку, святили у церквах. Такий букет вважався оберегом. Це тлумачення ще однієї народної назви свята - Маковія, а не тільки від імені братів-мучеників.

Поміж звичайним городнім маком дівчата ще й збирали і святили мак-видюк, що в народному знахарстві вважався засобом проти чародійства: цим маком потрібно було обсипати дім, тоді всі вроки та хитрощі відьми пропадуть.

Обов'язковою їжею в цей день є шуліки - дрібно розламані коржі посипають маком і поливають медом або медовою ситою.

З давніх переказів відомо, що в Києві існував звичай: на Маковія усі кияни приходили на Дніпро святити воду. А хворі на пропасницю купалися у річці, бо вода у цей день вважалася цілющою. І це попри «заборону» Іллі (2 серпня) купатися у водоймах аж до наступного літа. Свяченою водою окроплювали криниці. Такий обряд пояснює назву свята - Спас на воді.

У народі кажуть:

- З Першого Спаса холодні роси.

- Маковій проводжає літо.

- У Першого Спаса всього в запасі - і дощ, і сонце.