Реклама

Погода в Червонограді
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
(0 Голосов)

 

Народний слов'янський календар був зафіксований етнографами наприкінці XIX століття. У ньому тісно переплелися народна язичницька культура з елементами церковного християнського календаря. Результатом такої тривалої еволюції стали два паралельних способи лічби днів від понеділка до неділі та від неділі до суботи.

Походження слов'янських назв днів тижні трактуються як номери днів, які настають після неділі:

- понеділок — по неділі;

- вівторок — другий день;

- середа — середній в ряді понедільних днів;

- четвер — четвертий;

- п'ятниця — п'ятий;

- субота — шостий, а якщо відлік ведеться від неділі, то сьомий.

Одна з особливостей народного календаря, зокрема в побуті українців — уявлення про добрі та злі для людей дні.

Унаслідок різноманітності критеріїв їх оцінки (жіночий або чоловічий, перший або останній, пісний або скоромний, збіг з найважливішими церковними святами — Різдвом, Йорданом, Стрітенням, Благовіщенням, Великоднем, Трійцею, Преображенням.., природними або життєвими подіями) той самий день за однією ознакою оцінювався як позитивний, за іншою — як негативний.

ТРОЄ БРАТІВ З АЗОВА

В українських народних думах спокута за гріх подається по-різному: в одних лише щира молитва, очищення через Слово вислуховується Господом; в інших — кров грішника змиває його провину. Думи чітко називають гріхи, за які настає тяжка кара на весь рід. Серед них — зневага старих і малих, батька і матері, брата і сестри, Бога, Церкви...

Найбільш поліваріантною у розв'язанні проблеми прощення і покарання за гріхи є дума про втечу трьох братів з Азова. Три брати, що тридцять літ перебували в чужинецькій неволі, по-різному шукають свою дорогу до батьківського дому. Старший син думає про те, як зберегти чуже пограбоване добро і успадкувати батьківське, тому полишає найменшого брата “пішим у степу”. Середульший брат розривається у сумнівах: одна “частина” душі йде за старшим братом, інша — болить співчуттям до меншого і почуттям провини перед своїми батьками.

Образи трьох братів — це символічні образи трьох ликів людської душі у її земній спокусі: у старшому браті гіперболізовано змальовується образ безсердечного, користолюбного і брехливого людського єства, яке нічим не хоче поступитися заради своєї вигоди. Середульший брат уособлює найтиповішу модель людської особистості, яка живе за законами людського світу, але душею прагне до Божого раю, карається і мучиться власними сумнівами і слабкістю, часто чинить всупереч волі власної душі, а потім щиро кається. Він однаково викликає осуд і щире співчуття.

Наймолодший брат втілює в собі ту офірну, смиренну і страдницьку частину людського роду, яка, зазнавши найтяжчих кривд від своїх, не тримає в своєму серці на них зла, молить Бога про їхнє спасіння.

БЛУД: НАРОДНА МІФОЛОГІЯ

Різновид нечистої сили — Блуд не має виразної персоніфікації. Та, все ж, яким він постає в українській народній міфології?..

Згідно з апокрифічною легендою, це скинутий з неба злий дух, що не встиг приземлитися й завис у повітрі. Відтак Блуд чіпляється до кожного, хто випадково торкнеться його. Тоді він може набути вигляду кота, собаки, птаха, чоловіка. Найчастіше він чатує на свою жертву на роздоріжжі. Учепившись у людину, Блуд може змушувати її блукати до повного знесилення на одному місці, водити манівцями, по колу, завести в болото чи іншу пастку.

У давнину вважали, що серед численних захисних засобів проти блуду бажано знати дні своїх родин і хрестин; пригадати, на який день припав Святий Вечір і які страви тоді подавали або хто стояв (сидів) праворуч від людини, яка заблукала; перевернути на собі сорочку, тощо.

Розсіюється Блуд з першим криком півня, як й інша нечиста сила...